Wij vinden het belangrijk dat onze inwoners gezond, gelukkig en veilig in onze gemeente kunnen opgroeien, ouder worden, werken en wonen. We willen een samenleving waar mensen naar elkaar omkijken en in hun bestaanszekerheid kunnen voorzien. We sluiten aan bij de eigen mogelijkheden van onze inwoners en de netwerken die zij hebben. We doen wat nodig is om deze 'sociale basis' te stimuleren en te versterken zodat iedereen die dat wil, actief mee kan doen. Daar waar nodig zetten we passende zorg en ondersteuning in. We focussen ons in het bijzonder op de volgende hoofdthema's voor onze inwoners: Uitgangspunt bij de uitwerking van de hoofdthema's is dat onze inwoners de zorg en ondersteuning krijgen die zij nodig hebben. Informeel waar het kan en formeel waar het nodig is. We ontwikkelen de inzet van informele netwerken en professionals zodat deze goed op elkaar aansluiten. De zorg en ondersteuning die nodig is (formeel en informeel), is laagdrempelig, goed toegankelijk en dichtbij huis. Kansengelijkheid en bestaanszekerheid (financieel en sociaal) staan hierbij centraal. Hierbij hebben we speciale aandacht voor de preventie en zoeken samen met organisaties naar de mogelijkheden om dichterbij zorg en ondersteuning aan te bieden. |
---|
In dit programma zijn de volgende bestuurlijke doelstellingen actueel:
Thema Financiële bestaanszekerheid | ||
Rhedense inwoners zijn (financieel) zelfredzaam | ||
Voorkomen kinderarmoede, ongeacht generatie-problematiek (armoede, werk, ongezonde leefstijl, inkomen en onderwijs) | ||
Inwoners in Rheden kunnen lezen, schrijven, rekenen en zijn digitaal vaardig | ||
Thema Vitaal en gezond | ||
Jeugdigen in de gemeente Rheden ontwikkelen en leren op een voor hen passende plek | ||
Inwoners van de gemeente Rheden wonen in een gezonde omgeving en kunnen omgaan met de fysieke, mentale en sociale uitdagingen van het leven | ||
Inwoners van de gemeente Rheden sporten en bewegen voldoende | ||
Thema Sociale basis | ||
Inwoners wonen op een prettige manier thuis en doen mee in de samenleving | ||
In de gemeente Rheden is een sociale basis met een toegankelijk aanbod van algemene voorzieningen voor alle inwoners, van jong tot oud. Het Rhedens model is het uitgangspunt | ||
Dorpen en wijken in de gemeente Rheden zijn samenredzaam | ||
Inwoners maken gebruik van hulp en ondersteuning vanuit de algemene en voorliggende voorzieningen. Maatwerk is beschikbaar voor wie dit nodig heeft | ||
Door cultuurparticipatie ontmoeten inwoners elkaar en ontwikkelen zij talenten |
De doelstellingen zijn verwerkt in een doelenboom, waarin wordt beantwoord:
- Welk doel willen we bereiken om te komen tot deze visie?
- Welke resultaten moet het opleveren?
- Hoe meten wij onze prestaties?
Hierbij gaan we alleen in op nieuw beleid en politiek relevante zaken. Na deze doelenboom is de bijdrage aan de SDG's, informatie over betrokken Verbonden Partijen en - de beschikbaar gestelde middelen opgenomen.
Financiële bestaanszekerheid | |
---|---|
Rhedense inwoners zijn (financieel) zelfredzaam | |
Wat willen we bereiken? | |
We stimuleren inwoners om het inkomen zoveel mogelijk zelf te verwerven, maar we geven financiële ondersteuning aan inwoners voor wie dat (tijdelijk) niet lukt. We bieden actief en vroegtijdig ondersteuning aan inwoners die te maken krijgen met problematische schulden. We ondersteunen inwoners met een laag inkomen om mee te blijven doen. Deze ambitie staat de komende periode onder druk als gevolg van inflatie en hoge energiekosten. | |
De verantwoordelijk portefeuillehouder is Gea Hofstede | |
Welk risico of welke risico's staan dit doel in de weg? | |
Op de korte termijn voorzien we bij de doelgroep tot 120% van het minimumloon financiële uitdagingen als gevolg van o.a. de inflatie en de hoge energiekosten. We zoeken hier samen met de Rijksoverheid en onze partners naar oplossingsrichtingen om als gemeente hulp en ondersteuning te bieden. | |
Beoogde resultaten: | |
Maximaal 4% van de inwoners geeft aan financiële problemen te hebben in 2024 | |
93% van onze inwoners geeft aan matig of veel regie te hebben over het eigen leven | |
90% van de statushouders is een half jaar na vestiging voldoende financieel zelfredzaam is (min. score 3 op de eindmeting 'Omgaan met geld') | |
De maatschappelijke partners beoordelen de minimavoorzieningen met een 7 (nulmeting). We streven naar minimaal een 7,5 in 2024. De gebruikers beoordelen de minimavoorzieningen en financiële hulpverlening met een 8 (nulmeting). | |
In 2024 is 75%* van de inwoners (uit de doelgroep) bekend met de financiële hulpverlening en minimavoorzieningen (*een gemiddelde van de bekendheid van de verschillende regelingen. Dit gemiddelde bedroeg in 2021 -bij de nulmeting- 67%) | |
75 % van de inwoners (uit de doelgroep) maakt gebruik van een of meer van de minimavoorzieningen | |
De gemiddelde schuld van inwoners die een schuldentraject starten, daalt van ca. €43.000 in 2019, naar €40.000 in 2022 en uiteindelijk naar €38.000 in 2024 | |
70% van de gestartte schuldhulptrajecten wordt succesvol afgerond en/of leidt tot een schone lei in 2024, ten opzichte van 58% bij gestartte trajecten over de jaren 2015-2021 | |
Het aantal aanmeldingen schuldhulpverlening stijgt naar 200 in 2023, gelijk aan de jaren 2019 en 2020 (voor corona) | |
We streven naar een maximale inzet van de werk&reïntegratie instrumenten voor huishoudens die gebruik maken van een bijstandsuitkering (incl. IOAW, IOAZ, BBZ) | |
De inkomsten uit parttime werk onder huishoudens met een uitkering stijgen | |
In 2023 is er een prognose voor de doelgroep loonkostenkostensubsidie gerealiseerd, dat een beeld schetst van de verwachte groei en bijbehorende kosten van deze doelgroep | |
Voorkomen kinderarmoede, ongeacht generatie-problematiek (armoede, werk, ongezonde leefstijl, inkomen en onderwijs) | |
Wat willen we bereiken? | |
Ieder kind verdient de best mogelijke start van zijn of haar leven en een optimale kans op een goede toekomst. Dit vraagt om een integrale aanpak vanuit diverse disciplines, zoals armoede, werk, inkomen, gezondheid en onderwijs. De aanpak hiervan richt zich op ouders, kinderen en omgeving. | |
De verantwoordelijk portefeuillehouder is Gea Hofstede | |
Welk risico of welke risico's staan dit doel in de weg? | |
Het risico bestaat dat wij onvoldoende in staat zijn om vroegsignalering adequaat in te vullen. Dan vallen kinderen tussen wal en het schip. Dit vraagt een duurzame verandering gedragsverandering. Lange termijn begeleiding of passende maatregelen om eventuele terugval te voorkomen, zijn dan nodig. | |
Beoogde resultaten: | |
Meer kinderen maken gebruik van het kledingtegoed | |
Toelichting: In 2021 maakten 576 kinderen gebruik van het kledingtegoed. We zetten voor 2024 in op een toename van deelname door daarvoor in aanmerking komende kinderen met 10% ten opzichte van 2021. | |
Meer kinderen hebben een Gelrepas en maken er gebruik van | |
Toelichting: In 2021 waren 778 kinderen in het bezit van een Gelrepas. 82% van deze kinderen gebruikte de pas actief. We zetten voor 2023 in op een toename van het aantal jonge pashouders van 10%. De inhoud van het Kindpakket sluit aan bij de behoefte van ouders en kinderen: het Kindpakket wordt gewaardeerd met een 8,8 (nulmeting), we streven naar eenzelfde beoordeling in 2024. In 2024 is het gebruik van het Kindpakket gestegen van 78% in 2019 naar 85% in 2024: | |
We bereiken meer gezinnen en kinderen met het Kindpakket | |
Toelichting: Stichting Leergeld voert een deel van het Kindpakket uit. In 2021 werden 355 gezinnen en 632 kinderen door Stichting Leergeld ondersteund. We zetten voor 2024 in op een toename van 10%. We zetten daarnaast in op een toename van de bekendheid van gezinnen met Leergeld en het Kindpakket. We streven voor 2024 naar en toename van 58 % (nulmeting) naar 80%. | |
De aanpak Kansrijke Start begint in 2023. Er wordt dan ook een meetbaar resultaat geformuleerd | |
Inwoners in Rheden kunnen lezen, schrijven, rekenen en zijn digitaal vaardig | |
Wat willen we bereiken? | |
Onze ambitie is dat iedereen kan lezen, schrijven, rekenen en dat iedereen digitaal vaardig is. Daarom geven wij een extra impuls aan de aanpak van laaggeletterdheid. Inwoners die problemen hebben met lezen, schrijven, rekenen en digitale vaardigheden, gaan we extra ondersteunen. Om mee te kunnen blijven doen in de samenleving is dit noodzakelijk. Samen met onze samenwerkingspartners van het Taalhuis (Bibliotheek Veluwezoom, ROC Rijn-IJssel en Incluzio) en organisaties in de sociale basis, ontwikkelen we het cursusaanbod om mensen die te kampen hebben met laaggeletterdheid, te ondersteunen. | |
De verantwoordelijk portefeuillehouder is Ronald Ter Hoeven | |
Welk risico of welke risico's staan dit doel in de weg? | |
Het risico bestaat dat wij onvoldoende in staat zijn om vroegsignalering adequaat in te vullen. Dan vallen mensen tussen wal en schip. Dit vraagt om lange termijn begeleiding of passende maatregelen om eventuele terugval in taalvaardigheid te voorkomen. Wij zetten hierbij de hulp in van vrijwilligersorganisaties die bij laaggeletterdheid een belangrijke signaleringsfunctie hebben. | |
Beoogde resultaten: | |
Het beschikbare cursusaanbod wordt 100% benut | |
100% van de peuters met een verwacht (risico op een) onderwijsachterstand krijgen een vve-indicatie en 90% daarvan neemt daadwerkelijk deel | |
90% van de vve kleuters start zonder achterstand in groep 3 | |
Vitaal en gezond | |
Jeugdigen in de gemeente Rheden ontwikkelen en leren op een voor hen passende plek | |
Wat willen we bereiken? | |
Jeugdigen in de gemeente Rheden ontwikkelen en leren op een voor hen passende plek. | |
De verantwoordelijk portefeuillehouder is Ronald Ter Hoeven | |
Welk risico of welke risico's staan dit doel in de weg? | |
De gevolgen van corona (psycho-sociale ontwikkelingen) kunnen invloed hebben op de ontwikkelmogelijkheden van jeugdigen. Ook de financiële bestaanszekerheid als gevolg van hoge energieprijzen en inflatie hebben invloed op de ontwikkelmogelijkheden van onze jeugd. | |
Beoogde resultaten: | |
Het aantal jeugdigen met startkwalificatie is in 2023 minimaal gelijk gebleven aan schooljaar 2020-2021 (78%) | |
Toelichting: 1. Jongerencoaches ondersteunen voortijdig schoolverlaters naar werk/onderwijs/dagbesteding | |
Het aantal voortijdig schoolverlaters is in 2023 gedaald onder het landelijk gemiddelde | |
Toelichting: We starten een integrale jongerenaanpak: in beeld brengen jongeren van 16-27 jaar die moeilijk mee kunnen doen in de samenleving, en (het al dan niet aanwezige) passende aanbod. | |
Het aantal voortijdig schoolverlaters dat positief uitstroomt naar onderwijs, werk, of dagbesteding is in 2023 gelijk gebleven of verhoogd (76%) t.o.v. 2022 | |
Toelichting: 1. We stimuleren scholen om in te zetten op schoolaanwezigheid om vroegtijdige schoolverlaters te voorkomen. | |
Inwoners van de gemeente Rheden wonen in een gezonde omgeving en kunnen omgaan met de fysieke, mentale en sociale uitdagingen van het leven | |
Wat willen we bereiken? | |
Inwoners van de gemeente Rheden wonen in een gezonde omgeving en kunnen omgaan met de fysieke, mentale en sociale uitdagingen van het leven. Hiervoor is het belangrijk dat inwoners voldoende gezondheidsvaardigheden hebben. | |
De verantwoordelijk portefeuillehouder is Gea Hofstede | |
Welk risico of welke risico's staan dit doel in de weg? | |
De financiële bestaanszekerheid als gevolg van inflatie en hoge energieprijzen, hebben invloed op voeding, leefstijl en mentale gezondheid. Dit heeft een relatie met de doelen bij het thema financiële bestaanszekerheid. | |
Beoogde resultaten: | |
Het percentage volwassen dat zijn/haar gezondheidsvaardigheden als voldoende beoordeelt is in 2024 gestegen t.o.v. 2020. | |
Toelichting: 1. We willen 40 inwoners bewust maken van hun gezondheid door minimaal 40 fittesten uit te voeren bij inwoners in buurthuizen en bespreken een vervolgtraject met de deelnemer. | |
Het percentage jongeren van 0 t/m 19 jaar met gezond gewicht is in 2023 gestegen ten opzichte van 2022 | |
Toelichting: 1. We helpen minimaal 30 kinderen met (ernstig) overgewicht naar een gezonde leefstijl met het programma Gezond Onderweg (GO!). | |
Het percentage jongeren van 12-18 jaar dat rookt is in 2023 gedaald ten opzichte van 2018 | |
Toelichting: Het percentage jongeren van 12-18 jaar dat rookt is in 2023 gedaald ten opzichte van 2018. | |
Het percentage inwoners dat problematisch alcohol gebruikt is in 2024 (18+ jr) en 2023 (12-18 jr) gedaald t.o.v. 2020 (18+ jr) en 2018 (12-18 jr) | |
Toelichting: Het percentage inwoners dat problematisch alcohol gebruikt is in 2024 (18+ jr) en 2023 (12-18 jr) gedaald t.o.v. 2020 (18+ jr) en 2018 (12-18 jr) | |
Inwoners van de gemeente Rheden sporten en bewegen voldoende | |
Wat willen we bereiken? | |
Inwoners van de gemeente Rheden sporten en bewegen voldoende. Sport en bewegen draagt bij aan het vergroten van de weerbaarheid en vitaliteit, aan het leren over sportiviteit en respect, aan maatschappelijke participatie en leefbaarheid in de buurt. Hiervoor stimuleren we deelname aan sport of bewegen onder verschillende doelgroepen, met extra aandacht voor groepen inwoners die weinig bewegen. | |
De verantwoordelijk portefeuillehouder is Ronald Ter Hoeven | |
Welk risico of welke risico's staan dit doel in de weg? | |
Beschikbaar budget heeft invloed op de keuze om wel/niet te sporten. Met de hoge energieprijzen en de inflatie kan een sportlidmaatschap onder druk komen te staan. De individualisering is een risico voor de bestaande verenigingssporten. Samenwerking tussen verenigingen en nieuwe lidmaatschapsvormen kunnen dit risico verminderen. | |
Beoogde resultaten: | |
In 2026 neemt 75% van de inwoners deel aan sport of bewegen | |
Toelichting: 1. We stellen in 2023 een nieuwe sportacommodatievisie op. | |
Sociale basis | |
Inwoners wonen op een prettige manier thuis en doen mee in de samenleving | |
Wat willen we bereiken? | |
Komende jaren zal het aandeel senioren verder toenemen. Nu is 26% van de Rhedense inwoners 65 jaar of ouder (tegenover ruim 19% landelijk). Het is voor senioren van belang dat zij, op hun eigen wijze, volwaardig kunnen blijven deelnemen aan de samenleving. De gemeente zorgt ervoor dat senioren die zelf of met hulp van hun omgeving niet redden, de ondersteuning krijgen die nodig is om mee te kunnen blijven doen in de samenleving. | |
De verantwoordelijk portefeuillehouder is Gea Hofstede | |
Welk risico of welke risico's staan dit doel in de weg? | |
De beschikbaarheid van passende woningen en de hoge bouwkosten hebben invloed op het doel om passend te kunnen wonen. Personeelskrapte voor de verschillende voorzieningen in zorg en ondersteuning is een risico. | |
Beoogde resultaten: | |
Jaarlijks zetten minimaal 10 inwoners de stap van beschermd wonen naar zelfstandig wonen in een uitstroomwoning van Vivare | |
75 inwoners per jaar voeren preventieve levensloopbestendige woningaanpassingen uit | |
Jeugdhulp met verblijf neemt af en het verschil met het landelijk gemiddelde is in 2023 kleiner geworden. (jeugdhulp met verblijf: Rheden 1,6%, Nederland 1,3% in 2019, bron CBS) | |
Het aantal jeugdigen met pleegzorg/gezinshuiszorg is in 2023 relatief toegenomen ten opzichte van het totaal aantal kinderen met jeugdhulp met verblijf in vergelijking met 2021 (bron: CSAM) | |
In de gemeente Rheden is een sociale basis met een toegankelijk aanbod van algemene voorzieningen voor alle inwoners, van jong tot oud. Het Rhedens model is het uitgangspunt | |
Wat willen we bereiken? | |
Wij streven naar een kwalitatief toegankelijk aanbod van algemene voorzieningen voor alle inwoners, van jong tot oud. Het Rhedens model is hier het uitgangspunt. Dit kunnen inwonersinitiatieven, semiprofessionele en professionele initiatieven zijn. Samen met inwoners voelen wij ons verantwoordelijk voor het in stand houden en versterken van de samenredzaamheid in onze dorpen. We stimuleren inwoners zelf initiatieven te starten om samen hun buurt leuker, mooier en beter te maken. | |
De verantwoordelijk portefeuillehouder is Gea Hofstede | |
Welk risico of welke risico's staan dit doel in de weg? | |
Als gevolg van de coronacrisis zijn vrijwilligers gestopt. Ook de vergrijzing is van invloed op ons vrijwilligersbestand. Het is hierbij belangrijk dat we onze vrijwilligersorganisaties ondersteunen waar nodig. Hiernaast is het vinden van gekwalificeerd personeel (krapte op de arbeidsmarkt) een risico om een goed voorzieningenniveau op peil te houden. | |
Beoogde resultaten: | |
In 2024 is de bekendheid en gebruik onder de inwoners met vrijwilligers- of andere hulporganisaties binnen de sociale basis toegenomen ten opzichte van de resultaten van het inwonerspanel Rheden Spreekt uit 2022 | |
In 2023 wordt 75% van de inwoners die bij Incluzio Rheden bekend is met een ondersteuningsvraag toegeleid naar het steunsysteem conform het Rhedens model. | |
In 2023 heeft tenminste 80% van de jeugdige inwoners die ondersteuning krijgen uit de sociale basis geen of minder maatwerkvoorziening meer nodig. | |
Dorpen en wijken in de gemeente Rheden zijn samenredzaam | |
Wat willen we bereiken? | |
Wij streven naar een kwalitatief toegankelijk aanbod van algemene voorzieningen voor alle inwoners, van jong tot oud, volgens het Rhedens model. Dit kunnen inwonersinitiatieven, semiprofessionele en professionele initiatieven zijn. Samen met inwoners voelen wij ons verantwoordelijk voor het in stand houden en versterken van de samenredzaamheid in onze dorpen. We stimuleren inwoners zelf initiatieven te starten om samen hun buurt leuker, mooier en beter te maken. Vrijwilligers zijn onmisbaar voor het sociale klimaat van de gemeente. Inwoners die langdurig zorgen voor een naaste (ook wel mantelzorg genoemd) moeten vaak alle zeilen bijzetten om deze zorgtaken te combineren met school of werk en hun privéleven. Door mantelzorgers te ondersteunen en waar nodig te ontlasten, kunnen zij de zorg voor hun naaste(n) blijven combineren met hun werk en privéleven. | |
De verantwoordelijk portefeuillehouder is Gea Hofstede | |
Welk risico of welke risico's staan dit doel in de weg? | |
De gevolgen van de coronacrisis hebben invloed op ons vrijwilligersbestand. Ook de financiële bestaanszekerheid heeft invloed op de inzet om samen zaken op te pakken door zorgen over werk, privé en of financiën. | |
Beoogde resultaten: | |
Het percentage inwoners dat de mate waarin buurtbewoners omzien naar elkaar beoordeelt als (zeer) goed is gestegen van 36% in 2022 naar 40% in 2024 | |
Het percentage inwoners dat het geven van zorg aan een naaste beoordeelt met (helemaal) niet zwaar is gestegen van 45% in 2022 naar 50% in 2024 | |
Het percentage inwoners dat vrijwilligerswerk doet in onze gemeente stijgt van 38% in 2022 naar 42% in 2024 | |
33% van alle Rhedense huishoudens maakt gebruik van de Ik Buurt Mee waardecheques | |
Inwoners maken gebruik van hulp en ondersteuning vanuit de algemene en voorliggende voorzieningen. Maatwerk is beschikbaar voor wie dit nodig heeft | |
Wat willen we bereiken? | |
We zetten in op het oplossen van problemen van een inwoner, zodat zij zelfredzaam kunnen zijn binnen de eigen sociale omgeving (het gezin, de buurt, het werk, de Rhedense Sociale Basis). We zetten daarbij in op preventie en op collectieve, algemene voorzieningen dichtbij huis. Waar dit niet mogelijk is, wordt hulp ingezet vanuit zogenoemde maatwerkvoorzieningen Wmo/jeugdzorg. Maatwerkvoorzieningen zijn tijdelijk van aard en gericht op een structurele oplossing vanuit de eigen kracht en/of binnen de eigen sociale omgeving. | |
De verantwoordelijk portefeuillehouder is Gea Hofstede | |
Welk risico of welke risico's staan dit doel in de weg? | |
De huidige arbeidskrapte heeft invloed om hulp en ondersteuning voor wie dat nodig heeft. | |
Beoogde resultaten: | |
Een brede en een goed toegeruste sociale basis waardoor niet meer dan 8 % van de Rhedense Inwoners aanspraak hoeft te maken op een Wmo maatwerkvoorziening (t.o.v. 8,05% in 2021). | |
Van de totale Wmo uitgaven 2023 wordt maximaal 60% besteed aan Wmo-Begeleiding ten opzichte van 70% in 2018 (afname van 10%). Dit doordat Wmo-Begeleiding nu voor een groot deel onderdeel uitmaakt van de sociale basis. | |
95% van de aanvragen voor Wmo is binnen de wettelijke vastgelegde termijnen onderzocht (max. 6 weken) en is een beslissing genomen op de aanvraag (max. binnen 2 weken). | |
Het jeugdzorggebruik neemt af en is in 2023 niet meer dan 1,5% hoger dan het landelijk gemiddelde (jeugdzorggebruik Rheden 14,9%; Nederland 12,9% in 2021, bron CBS). | |
Het aantal doorverwijzingen naar maatwerkvoorzieningen jeugdhulp door huisartsen is in 2023 met 10% verminderd t.o.v. 2021. | |
In 2023 stellen we een plan van aanpak op voor het betrekken van jeugdigen en gezinnen bij de vorming en uitvoering van beleid gericht op algemene en voorliggende voorzieningen en jeugdhulp. | |
Door cultuurparticipatie ontmoeten inwoners elkaar en ontwikkelen zij talenten | |
Wat willen we bereiken? | |
Rheden kiest er voor om kunst en cultuur als middel in te zetten om inwoners gezond, veilig en relatief gelukkig te laten wonen, werken en recreëren, jong te laten zijn en ouder te laten worden. Het doel van cultuurbeleid is om alle inwoners van alle leeftijden in staat te stellen zich spelenderwijs te blijven ontplooien en elkaar te ontmoeten door middel van cultuurparticipatie (actief en passief). Cultuur is zowel een doel op zich als een manier om te ontmoeten, te verbinden, eenzaamheid te bestrijden, zelfvertrouwen op te bouwen en vooral talenten te ontwikkelen. | |
De verantwoordelijk portefeuillehouder is Paul Hofman | |
Welk risico of welke risico's staan dit doel in de weg? | |
Aandachtspunt bij actieve cultuurparticipatie zijn de gevolgen van de coronapandemie. In deze periode zijn inwoners kunst en cultuur nog meer gaan waarderen. Tegelijkertijd zijn er veel vrijwilligers gestopt wat het culturele verenigingsleven onder druk zet. | |
Beoogde resultaten: | |
In 2026 is 45% van de inwoners actief lid van een amateurkunst vereniging, club of gezelschap ten opzichte van 40% in 2018 | |
We stimuleren de actieve cultuurparticipatie tot 35% actief en 45% enigszins actief in 2026 ten opzichte van de cijfers in 2018: 26% actief en 36% enigszins actief |