Leefomgeving: groener, socialer en dichterbij. Wij werken aan een duurzame en kwalitatieve woon- , werk- en leefomgeving in onze zeven dorpen en ons buitengebied. Samen met inwoners, bedrijven en (maatschappelijke) organisaties bepalen we wat de voorwaarden zijn voor een gezonde, aantrekkelijke, klimaatbestendige en veilige omgeving waar iedereen zich thuis voelt. We koesteren daarbij onze identiteit die in belangrijke mate bepaald wordt door onze historische, landschappelijke en natuurlijke karakteristieken van de dorpen en het buitengebied. De komende jaren werken we aan maatschappelijke opgaven die veel invloed hebben op onze leefomgeving. Meer dan voorheen gaat het om ontwikkelingen die op grotere schaal impact hebben. Soms ook op onze manier van leven. Wij doen dit samen met onze inwoners. Denk hierbij aan de verandering van ons gebruik van fossiele brandstof naar een duurzame energie- en warmtevoorziening. Maar ook de grote behoefte aan passende woningen willen we binnen onze dorpen een goede plek geven. We zetten in op verduurzaming van mobiliteit en het vergroten van verkeersveiligheid. Dit vraagt om een samenhangende aanpak. Het betekent ook dat we duidelijke keuzes moeten maken. Met de nieuwe omgevingswet en de bijbehorende omgevingsvisie willen we dit in de praktijk vorm geven. We werken samen met inwoners, bedrijven en maatschappelijke organisaties aan een nieuwe omgevingsvisie met duidelijke en richtinggevende keuzes, die vervolgens worden vertaald in het omgevingsplan en in omgevingsprogramma's. Gemeente Rheden staat voor een grote woningbouwopgave. Wij streven naar wijken waar men zich thuis voelt en waar het veilig is. Waar we bewust omgaan met energie en wonen in duurzame, circulair gebouwde woningen en natuurinclusieve wijken. Waar het woningtekort is afgenomen en er voldoende kansen zijn voor jongeren, gezinnen en ouderen om een passende woning te vinden, ook als zij zorg nodig hebben. Het belangrijkste kader voor het realiseren van onze ruimtelijke projecten is de Omgevingswet. Naar verwachting treedt deze in 2023 in werking. In Rheden grijpen we dit ook aan voor een vernieuwing in ons omgevingsbeleid. Sneller integraler, begrijpelijker, minder complex en met meer ruimte voor maatwerk. Het verbinden van ruimtelijke ontwikkelingen met maatschappelijke wensen en effecten staat centraal. Het doel van de Omgevingswet is daarnaast een vereenvoudiging van de regels en wetten op het gebied van alle omgevingsaspecten (lucht, geluid, RO, natuur, verkeer, klimaat, etc.). De invoering van de Omgevingswet betekent een zeer stevige inspanning voor onze organisatie en vraagt een andere rol van ambtenaren, college en de gemeenteraad. Dit jaar starten we met het Omgevingsvisietraject waarin we tot samenhangende beleidsvorming over de verschillende thema’s heen willen komen. Ook willen de Omgevingsvisie gebruiken om tot duidelijke keuzes en prioritering te komen. Wij geven daarbij voorrang aan initiatieven die bijdragen aan de meest urgente maatschappelijke opgaven (bijvoorbeeld woningbouw, energie- en warmtetransitie, klimaatadaptie). Bovendien geven we uitvoering aan lopende plannen, gemaakte afspraken en genomen besluiten. Grote gebiedsontwikkelingen voor het komende decennium zijn het woningbouwproject IJsseldistrict, Masterplan Welkom Veluwezoom en de Pilot wijkaanpak Stenfert. Wij zijn in 2040 een CO2 neutrale gemeente. Wij werken aan een versnelling van de opgave met bijbehorende intensivering van onze inzet. Samen met onze inwoners werken we dit de komende 4 jaar uit naar aanleiding van de uitkomsten van het burgerberaad. We willen de komende vier jaar in vier wijken concreet aan de slag met de warmtetransitie. Uiteraard nemen wij deze ambities mee bij nieuwe (woningbouw) ontwikkelingen. Biodiversiteit is een parapluterm voor alle verschillende soorten die we op aarde hebben. Een goede biodiversiteit hebben we hard nodig. Dit houdt de leefomgeving gezond. We voelen de grote verantwoordelijkheid om goed te zorgen voor onze inheemse flora en fauna. We willen een natuurinclusieve samenleving creëren door het aanbod aan leefgebieden te behouden en vergroten. Het behouden, herstellen en versterken van ons unieke landschap en biodiversiteit vraagt voortdurende inzet van vele partijen. Het teveel aan stikstofneerslag is schadelijk voor onze natuur en de biodiversiteit. Verdroogde natuur is vaak nog gevoeliger voor stikstof. De natuurwaarden van de Veluwe, maar ook onze bermen, landschapselementen staan daardoor onder druk. Het Rijk en de provincies zijn verantwoordelijk voor het stikstofvraagstuk. De problematiek is ingrijpend en complex en er zijn veel belangen mee gemoeid. Wij ondersteunen de verandering in de landbouw naar natuur-inclusief boeren. We willen als gemeente goed aanhaken op het stikstofvraagstuk en andere herstelprogramma’s voor natuur (o.a. gezonde bossen, heide, bodem). De bestaande openbare ruimte wordt klimaatadaptief en waterrobuust ingericht, door o.a. meer vergroening en minder verharding. We creëren hierdoor een toekomstbestendige leefomgeving waarin inwoners comfortabel en gezond wonen, waarin we een vitale bodem hebben en waar inwoners op loopafstand verkoeling kunnen vinden tijdens warme perioden. Dit draagt tevens bij aan een versterking van de biodiversiteit en het vergoenen van de openbare ruimte. Kwaliteit van de openbare ruimte is voor ons veel meer dan een mooie inrichting en een verzorgd onderhoud. De openbare ruimte draagt ook bij aan ontmoeting, beweging door sport en spel en een plezierige en veilige leefomgeving. We streven naar een aantrekkelijk vestigingsklimaat voor ondernemers. Wij werken continu aan een goed woon- en vestigingsklimaat met aantrekkelijke werklocaties, zoals winkelgebieden en bedrijventerreinen. We zetten ons in op de banen die er zijn en bieden inwoners, die mee kunnen doen, de mogelijkheid te werken. Dit kan niet zonder samenwerking tussen ondernemers, onderwijs en overheid. De ambitie hierbij is de lokale economie duurzamer te maken. Samen met ondernemers zetten wij stappen om de bedrijfsactiviteiten duurzamer te maken en dat betekent dat we steeds meer rekening moeten houden met maatschappelijke en milieuaspecten. De gemeente Rheden draagt bij aan de landelijke ambitie om in 2050 een circulaire economie te hebben. In de gemeente Rheden krijgen ondernemers de ruimte om optimaal te kunnen ondernemen. Een goede dienstverlening richting ondernemers is een belangrijke voorwaarde om het welzijn van onze inwoners te vergroten. De kernkwaliteiten van de gemeente, prachtige ligging in het groen en aan het water, maken dat op het gebied van recreatie & toerisme en hoogwaardige zorg nog kansen liggen. We stimuleren duurzame recreatie en toerisme met specifieke aandacht voor de toegankelijkheid van Nationaal Park De Veluwezoom en zijn we ons bewust van de kwetsbaarheid van de omgeving. |
---|
In dit programma zijn de volgende bestuurlijke doelstellingen actueel:
Thema Energie- en warmtetransitie | ||
De bebouwde omgeving in Rheden is in 2040 aardgasvrij met aandacht voor financiële ontzorging en handelingsperspectief voor een individuele aanpak. | ||
Inwoners en bedrijven zijn zich bewust van hun aandeel in de klimaatopgave en dragen hun steentje bij | ||
In 2040 wekken wij alle energie die wij gebruiken duurzaam op | ||
Thema Vernieuwing omgevingsbeleid | ||
In 2023 werken we met de Omgevingswet | ||
In 2024 hebben wij een Omgevingsvisie | ||
Wij versnellen gewenste ruimtelijke ontwikkelingen door prioritering | ||
Thema Volkshuisvesting | ||
Terugdringen woningtekort | ||
Tegengaan van de tweedeling | ||
Betaalbare, levensloopgeschikte en circulaire woningen | ||
Veerkrachtige, duurzame wijken en dorpen | ||
Thema Economische ontwikkeling | ||
Het aantrekkelijk houden van het vestigingsklimaat voor ondernemers door ruimte te bieden om mee te bewegen met nieuwe ontwikkelingen | ||
We stimuleren de verduurzaming van bedrijven | ||
Wij streven ernaar om de werkgelegenheidsontwikkeling op of boven het niveau te hebben van het Gelderse gemiddelde | ||
Stijging van het aantal overnachtingen in de gemeente Rheden | ||
Thema Circulaire economie | ||
Gemeente Rheden geeft het goede voorbeeld op het gebied van circulair inkopen. | ||
Ondernemers zijn zich bewust van de kansen op het gebied van circulaire economie | ||
Het scheidingspercentage afval bedraagt minimaal 75%. | ||
Thema Biodiversiteit, erfgoed en landschap | ||
We werken aan het behouden en verbeteren van de biodiversiteit in de gemeente Rheden | ||
Het beheer van het Rozendaalse Veld is gericht op bescherming en versterking van de natuurwaarde | ||
Het beschermen, versterken en verbinden van het Rhedens landschap. | ||
Het erfgoed is in goede staat | ||
We zetten erfgoed in voor het behalen van gemeentebrede doelen. | ||
We ontsluiten erfgoedinformatie voor iedereen. | ||
Thema Inrichting en beheer openbare ruimte | ||
We vervangen/herinrichten de openbare ruimte als object aan het einde is van zijn levensduur is, of er sprake is van gewijzigde inrichting en/of functie | ||
In het beheer en inrichting van de openbare ruimte geven we mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt of inwoners met inkomensondersteuning de mogelijkheid om werkervaring op te doen | ||
We werken aan het zoveel mogelijk beperken en voorkomen van wateroverlast, hitte- en droogtestress | ||
Kinderen en jongeren in de gemeente Rheden spelen volop buiten. Daarvoor zijn er voldoende, uitdagende en gevarieerde speelplekken in de openbare ruimte. | ||
We willen onze inwoners beter informeren en inspireren om klimaatadaptief te handelen via watisjouwrheden.nl | ||
In het beheer en de inrichting van de openbare ruimte betrekken we onze inwoners | ||
We ondersteunen Operatie Steenbreek en initiatieven derden | ||
De gemeente Rheden streeft met haar openbare verlichting veiligheid voor haar inwoners na. Op het gebied van duurzaamheid wil zij verder stappen zetten, door te investeren in energiebesparende LED-armaturen met dimmodules | ||
We stellen een lokale klimaatadaptatiestrategie (LAS) op | ||
We beheren en onderhouden de openbare ruimte en zorgen voor een duurzame, schone, hele en veilige woon-, werk- en leefomgeving | ||
We zorgen voor schoon water in het kader van goed, toekomstbestendig stedelijk waterbeheer | ||
Thema Mobiliteit en infra | ||
We bouwen aan een verkeersveilige, bereikbare en op een duurzame mobiliteit ingerichte woon-, werk- en leefomgeving |
De doelstellingen zijn verwerkt in een doelenboom, waarin wordt beantwoord:
- Welk doel willen we bereiken om te komen tot deze visie?
- Welke resultaten moet het opleveren?
- Hoe meten wij onze prestaties?
Hierbij gaan we alleen in op nieuw beleid en politiek relevante zaken. Na deze doelenboom is de bijdrage aan de SDG's, informatie over betrokken Verbonden Partijen en - de beschikbaar gestelde middelen opgenomen.
Energie- en warmtetransitie | |
---|---|
De bebouwde omgeving in Rheden is in 2040 aardgasvrij met aandacht voor financiële ontzorging en handelingsperspectief voor een individuele aanpak. | |
Wat willen we bereiken? | |
We hebben niet alleen de opgave om in 2040 CO2 neutraal te zijn in Rheden. We moeten daarbij ook gefaseerd afscheid nemen van het aardgas als warmtebron. De recente geopolitieke ontwikkelingen leggen een extra urgentie op dit proces. De tussenstand die we voorzien voor 2030 is dat er dan 5000 (particuliere) woningen klaar zijn om in de (nabije) toekomst van het aardgas af te gaan. Dit noemen we afkoppel-ready. Een onderdeel van deze aanpak is het toekomstklaar isoleren van de hele woningvoorraad, zowel huur als particulier eigendom. Daarmee, en met aangepast verwarmingsgedrag, hopen we 40% tot 50% van de energie die nodig is om onze huizen te verwarmen te besparen. | |
De verantwoordelijk portefeuillehouder is Paul Hofman | |
Welk risico of welke risico's staan dit doel in de weg? | |
Een risico is dat de afhankelijkheid van de realisatie van dit doel met allerlei externe factoren (integrale wijkaanpak, rijk, subsidies, energieleveranciers, etc.) en complexiteit met zich meebrengt dat vertragend werkt. | |
Beoogde resultaten: | |
In een tweede wijk is gestart met het opzetten van een WUP. | |
Toelichting: Een stap richting gasloos in 2050. Het is een wettelijke verplichting. We starten met het Wijkuitvoeringsplan (WUP) in 2023 en verwachten dat deze in 2024 klaar is. De uitvoering hiervan neemt gemiddeld 8 jaar in beslag. | |
Geactualiseerde Warmtetransitievisie conform afspraken Warmtespoor RES. | |
Inzicht in alternatieve warmtetechnieken, collectief en individueel | |
Keuze mate van ontzorging door gemeente bijvoorbeeld door de doorontwikkeling van het energieloket en een MEDO | |
Vastgesteld wijk uitvoeringsplan Dieren West en borging naar uitvoeringsfase | |
Inwoners en bedrijven zijn zich bewust van hun aandeel in de klimaatopgave en dragen hun steentje bij | |
Wat willen we bereiken? | |
Een belangrijke stap naar een succesvolle klimaataanpak is de bereidheid van inwoners en bedrijven om hun steentje bij te dragen. Om onze samenleving verder te verduurzamen samen met onze inwoners en met aandacht voor hun leefsituatie, is meer nodig dan een communicatiestrategie en een internetplatform. Zeker als we dit combineren met de wijkgerichte aanpak om van het aardgas af te gaan. Dan is het zaak aan te sluiten bij de situatie waarin verschillende mensen verkeren, de keuzes waar ze voor staan en ondersteuning te bieden bij het maken van de duurzame keuze voor nu en voor de toekomst. We verwachten veel aanbevelingen uit het burgerakkoord op dit gebied en zullen die gebruiken voor het verder uitbouwen van de strategie voor klimaatbewustzijn en actiebereidheid. | |
De verantwoordelijk portefeuillehouder is Paul Hofman | |
Welk risico of welke risico's staan dit doel in de weg? | |
Een risico is dat de samenwerking tussen overheid en samenleving onvoldoende tot stand komt. Een ander risico is dat bepaalde andere maatschappelijke opgaven voor inwoners en bedrijven een grotere urgentie krijgt/heeft. Ook het werven van voldoende ambtelijke capaciteit vanwege de krapte op de arbeidsmarkt is een risico. | |
Beoogde resultaten: | |
Een volwaardig klimaatplatform “Wat is jouw Rheden”. | |
In 2040 wekken wij alle energie die wij gebruiken duurzaam op | |
Wat willen we bereiken? | |
We willen dat de gemeente Rheden in 2040 CO2-neutraal is door te zorgen dat het energiegebruik in 2040 gehalveerd is ten opzichte van het huidige verbruik. En daarbij willen we dat de dan nog gebruikte energie duurzaam is opgewekt. Om dit te realiseren hebben we een spoor Warmtetransitie (van gasverbruik naar duurzame warmtevoorziening), een spoor Bewustwording en een spoor Opwek van duurzame energie. | |
De verantwoordelijk portefeuillehouder is Paul Hofman | |
Welk risico of welke risico's staan dit doel in de weg? | |
Voor het realiseren van de benodigde duurzame opwek is de gemeente afhankelijk van de medewerking van partijen als bewoners, bedrijven en initiatiefnemers. Daarnaast zoeken we oplossingen voor de congestie op het elektriciteitsnet, zodat opgewekte energie teruggeleverd kan worden op het net. | |
Beoogde resultaten: | |
In 2030 is op grote daken in Rheden minimaal 25,5 MW aan vermogen opgesteld. | |
Toelichting: Dit komt overeen met een verwachte opbrengst van minimaal 22GWh (GigaWattuur) en is conform de afspraken die in de RES zijn gemaakt. Grote daken zijn daken die geschikt zijn voor minimaal 15 kWp (kilowattpiek), hetgeen overeen komt met minimaal 43 panelen van 350Wp. Uitgaande van een gemiddeld elektriciteitsverbruik van 3.000 kWh per jaar, kunnen met de minimaal ten doel gestelde opbrengst van 22 GWh ongeveer 7300 huishoudens van elektriciteit worden voorzien. | |
In 2025 is er minimaal 7 hectare aan zonnevelden in Rheden (op land en water) gerealiseerd. | |
Toelichting: In 2022 is een drijvend zonneveld van 2 ha in de Havikerwaard Zuid in gebruik genomen. Verwacht wordt dat begin 2023 zonneveld De Bocht van 1 ha in gebruik wordt genomen, dat in 2024 het zonneveld van 2 ha in de oksel van de A348 bij Ellecom in gebruik wordt genomen en dat in 2025 nog minimaal 1 extra zonneveld van 2 hectare in gebruik wordt genomen. | |
In 2025 zijn er minimaal 5 windmolens met een tiphoogte van 20 tot 50 meter in Rheden opgesteld. | |
Toelichting: Momenteel is een aanvraag voor een windmolen in Rheden met een tiphoogte van 25 meter in behandeling bij de Provincie. Het is de verwachting dat na goedkeuring van deze aanvraag meerdere aanvragen voor windmolens zullen volgen. | |
We nemen gezamenlijk de noodzakelijke stappen om te zorgen dat de energie die in 2040 wordt gebruikt duurzaam opgewekt is | |
Toelichting: De RES 1.0 is vorig jaar vastgesteld. Er wordt nu gewerkt aan de uitvoering en verdere aanscherping hiervan in de RES 2.0. Onderdeel hiervan is het opstellen van een Plan MER. Deze zal naar verwachting begin 2023 gereed zijn. Daarnaast heeft de provincie een handelingsperspectief opgesteld omtrent de Wespendief. Dit handelingsperspectief beperkt de komende jaren de mogelijkheden voor windenergie in Rheden. De focus ligt daarom op opwek van duurzame energie met zonnepanelen en kleine windmolens. Daarbinnen krijgt zon op de daken de hoogste prioriteit. Dit wordt mede op basis van de uitkomsten van het burgerberaad nader uitgewerkt. | |
Vernieuwing omgevingsbeleid | |
In 2023 werken we met de Omgevingswet | |
Wat willen we bereiken? | |
Naar verwachting treedt in 2023 de Omgevingswet in werking. Met deze wet worden de ruimtelijke regels voor het beheer en de ontwikkeling van de leefomgeving volledig herzien. Het motto van de nieuwe wet is ‘Ruimte voor ontwikkeling, waarborgen voor kwaliteit’ en staat voor een goede balans tussen het benutten en beschermen van de fysieke leefomgeving. De implementatie van de Omgevingswet vergt de nodige inspanning van het ambtelijke apparaat en bestuurders en legt een claim op de beschikbare capaciteit die niet zonder meer inpasbaar is. Tegelijkertijd willen we onze dienstverlening aan inwoners, ondernemers en organisaties in de aanloop naar en gedurende het invoeringsproces zoveel mogelijk op peil houden. Het implementeren van het nieuwe stelsel kan niet als een uitsluitend 'technische operatie' worden uitgevoerd, omdat de instrumenten en processen een sterke samenhang hebben met de inhoud en prioritering van beleid alsook met de veranderende rollen tussen Raad, College en samenleving (initiatiefnemers en belanghebbenden). | |
De verantwoordelijk portefeuillehouder is Paul Hofman | |
Welk risico of welke risico's staan dit doel in de weg? | |
Hogere kosten invoering en uitvoering nieuwe Omgevingswet en voldoende beschikbare deskundige capaciteit. | |
Beoogde resultaten: | |
Wij voldoen aan alle 19 eisen en 8 adviezen van de VNG. | |
Toelichting: Bij inwerkingtreding van de Omgevingswet kan aan alle 19 eisen in het overzicht ‘Minimale acties Omgevingswet’ van de VNG worden voldaan en zoveel mogelijk van de 8 adviezen opgevolgd. | |
Onze systemen zijn gekoppeld aan de landelijke voorziening Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) en initiatiefnemers kunnen vragenbomen doorlopen. | |
Toelichting: Onze systemen zijn in staat om aanvragen of meldingen vanuit de landelijke voorziening Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) te doen of ontvangen. In de loop van 2022 kunnen Initiatiefnemers voor de meest voorkomende activiteiten via vragenbomen checken of er een vergunning of melding nodig is. | |
Besluitvorming over projecten in de fysieke leefomgeving gaat sneller en beter. | |
Het omgevingsrecht is op gemeentelijk niveau inzichtelijk, voorspelbaar en gemakkelijk in het gebruik en geeft bestuurlijke afwegingsruimte. | |
De leefomgeving staat op een samenhangende manier centraal in beleid, besluitvorming en regelgeving. | |
In 2024 hebben wij een Omgevingsvisie | |
Wat willen we bereiken? | |
In het kader van de Omgevingswet stellen wij een Omgevingsvisie op dat het gemeentelijk strategisch kader vormt voor ruimtelijke ontwikkelingen. Deze omgevingsvisie vervangt onze huidige dorpsstructuurvisies en de omgevingsvisie Buitengebied. Om de Omgevingsvisie ook uit te kunnen voeren starten we in 2023 ook met de voorbereiding van Omgevingsprogramma's. Ook gaan we in 2023 in gesprek met de samenleving over de wensen en dilemma's bij het inrichten van onze leefomgeving. | |
De verantwoordelijk portefeuillehouder is Paul Hofman | |
Welk risico of welke risico's staan dit doel in de weg? | |
Beschikbaar hebben en houden van voldoende professionals ivm de huidige krapte op de arbeidsmarkt. | |
Beoogde resultaten: | |
Wij geven vanuit de dialoog met de samenleving richting aan de omgevingsvisie. | |
Toelichting: In 2023 voeren wij het gesprek met de samenleving over de richting van ons ruimtelijk beleid, zowel qua ontwikkeling, behoud als benutting. Deze gesprekken geven richting aan onze visie. | |
Wij versnellen gewenste ruimtelijke ontwikkelingen door prioritering | |
Wat willen we bereiken? | |
Tot nu toe werd getracht om alle kleine en grote ruimtelijke initiatieven en vraagstukken op te pakken, ook als deze niet direct kansrijk zijn of complex. Door het tekort op de arbeidsmarkt is er echter beperkte ambtelijke capaciteit om alle ruimtelijke plannen en vraagstukken voortvarend op te pakken. Door scherper te prioriteren in de ruimtelijke initiatieven, plannen en projecten kunnen we de ambtelijke capaciteit beter benutten in de realisatie en versnelling van opgaven op het gebied van bijvoorbeeld de implementatie van de Omgevingswet, woningbouw en klimaat. | |
De verantwoordelijk portefeuillehouder is Paul Hofman | |
Welk risico of welke risico's staan dit doel in de weg? | |
Stijgende bouwkosten en zeer krappe arbeidsmarkt. | |
Beoogde resultaten: | |
Wij zetten onze beschikbare ambtelijke capaciteit optimaal in op gewenste ruimtelijke ontwikkelingen | |
Toelichting: Door toetsingscriteria op te stellen en focus aan te brengen, kunnen wij de beschikbare capaciteit optimaal inzetten voor de ruimtelijke opgaven die maatschappelijke prioriteit hebben. Het gaat hier bijvoorbeeld om de woningbouwprojecten IJsseldistrict, Imboslaan en Bloemershof. Maar ook gebiedsprocessen zoals Rivierklimaatpark, Masterplan Welkom Veluwezoom en MIRT Havikerwaard-Fraterwaard-Olburgerwaard. | |
Volkshuisvesting | |
Terugdringen woningtekort | |
Wat willen we bereiken? | |
We willen dat jongeren, gezinnen en ouderen een passende woning kunnen vinden in onze gemeente door nieuwbouw of transformatie van gebouwen naar wonen. Dit geldt ook voor aandachtsgroepen, zoals statushouders, arbeidsmigranten, woonwagenbewoners en mensen, die wonen met zorg nodig hebben. | |
De verantwoordelijk portefeuillehouder is Gea Hofstede | |
Welk risico of welke risico's staan dit doel in de weg? | |
- De nieuwbouwproductie is afhankelijk van andere partijen: ontwikkelaars, woningcorporaties. | |
Beoogde resultaten: | |
Actueel bouwprogramma Woonvisie | |
Toelichting: Herijking van de kwaliteitscriteria voor woningbouw uit de Woonvisie 2020-2026, waarbij gekeken wordt naar betaalbaarheid, beschikbaarheid (aandachtsgroepen/wonen met zorg), duurzaamheid en circulariteit. | |
Toename aantal reguliere woningen | |
Toelichting: 550 woningen in de periode 2020 t/m 2026 | |
Meer flexwoningen/CPO/bijzondere woonvormen | |
Toelichting: Nieuwbouw of transformatie van gebouwen waarin flexwoningen, CPO of bijzondere woonvormen worden gerealiseerd. Flexwoningen zijn tijdelijke woningen voor spoedzoekers (bijvoorbeeld mensen die vanuit een verbroken relatie snel een woning nodig hebben), statushouders en starters. CPO is collectief particuliere opdrachtgeverschap, waarbij een groep samen een woongebouw/woningen realiseert. Bijzondere woonvormen zijn woningen, afwijkend van de standaard woonvormen, zoals tiny houses, geclusterde woonvormen voor ouderen, een woonmix voor jong en oud etc. Voor de uitvoering is extra ambtelijke capaciteit nodig. In 2023 starten we een pilot van een klein project met flexwoningen op basis waarvan we in de jaren daarna kijken hoe we dit kunnen uitbouwen. | |
Betaalbare, levensloopgeschikte en circulaire woningen | |
Wat willen we bereiken? | |
70% betaalbare woningen (nieuwbouw), meer levensloopgeschikte woningen (nieuwbouw en bestaande bouw) en circulair gebouwde woningen. Doorstroming op de woningmarkt, in eerste instantie van ouderen, waardoor lange verhuisketens op gang komen. 'Meer levensloopgeschikte woningen' is gekoppeld aan het doel 'Inwoners wonen op een prettige manier thuis en doen mee in de samenleving' binnen het programma samenleving. | |
De verantwoordelijk portefeuillehouder is Gea Hofstede | |
Welk risico of welke risico's staan dit doel in de weg? | |
- Het stapelen van ambities bij nieuwbouwprojecten: betaalbaar, levensloopgeschikt, duurzaam etc. | |
Beoogde resultaten: | |
Voldoende betaalbare woningen | |
Toelichting: Van de nieuwbouw moet 70% een betaalbare woning zijn. Betaalbaar is sociale huur, middeldure huur (< 1000 euro per maand) en betaalbare koop (tot NHG grens). Deze informatie wordt jaarlijks verwerkt in de regionale woningmarktmonitor. | |
Meer levensloopgeschikte woningen | |
Toelichting: 2800 extra levensloopgeschikte woningen in de periode 2020-2040. Dus gemiddeld 140 extra levensloopgeschikte woningen per jaar. | |
Meer doorstroming op de woningmarkt | |
Toelichting: Sinds dit jaar is er een wooncoach (Incluzio), die zich bezighoudt met het helpen van ouderen bij het verhuizen naar een meer passende woning. Afgesproken is dat zij in 2022 bijdraagt aan het verhuizen van 5 ouderen en in 2023 en 2024 het verhuizen van 25 ouderen per jaar. Als aangetoond kan worden dat verhuizen niet is gelukt vanwege een tekort aan aanbod, kunnen aantallen naar beneden worden bijgesteld. | |
Stimuleren circulaire woningbouw | |
Toelichting: Medio 2023 is de toepasbaarheid van de ladder van circulariteit voor de gemeente Rheden in beeld gebracht. | |
Veerkrachtige, duurzame wijken en dorpen | |
Wat willen we bereiken? | |
(Veer-)krachtige, duurzame wijken/kernen met voldoende sociale binding, goede leefbaarheid en een juiste woningmix. | |
De verantwoordelijk portefeuillehouder is Gea Hofstede | |
Welk risico of welke risico's staan dit doel in de weg? | |
- Als samenwerking met andere partijen (woningcorporaties, zorg- en welzijnspartijen, politie, onderwijs etc.) niet tot stand komt. | |
Beoogde resultaten: | |
Integrale wijkvisie Stenfert Dieren | |
Toelichting: Leidraad Integrale Wijkaanpak Dieren Stenfert | |
Betere woningmix in minder veerkrachtige wijken | |
Toelichting: Ca. 100 nieuwe sociale huurwoningen in veerkrachtige wijken gekoppeld aan een afname van 100 sociale huurwoningen in minder veerkrachtige wijken in de periode 2020 t/m 2026. Over deze uitruil zijn met Vivare afspraken gemaakt: Veerkracht in de gemeente Rheden (sept. 2021). | |
Meer opwek duurzame energie | |
Toelichting: Er moet meer duurzame energie worden opgewekt in Rheden: 16% in 2023. We zetten in op meer zon op dak. In 2021 heeft 10% van de woningen in de gemeente Rheden zonnepanelen (Regionale woningmarktmonitor). | |
Besparen op energiegebruik | |
Toelichting: Voor het behalen van de klimaatopgave: CO2 neutraal in 2040 zetten we in op het verminderen van energiegebruik met 1,5% per jaar. Voor de woningvoorraad zetten we in op isoleren. In 2030 moeten alle woningen gemiddeld label B hebben. | |
Economische ontwikkeling | |
Het aantrekkelijk houden van het vestigingsklimaat voor ondernemers door ruimte te bieden om mee te bewegen met nieuwe ontwikkelingen | |
Wat willen we bereiken? | |
We streven ernaar om het vestigingsklimaat voor ondernemers aantrekkelijk te houden in de gemeente Rheden. Samen met ondernemers en het onderwijs zetten wij stappen om de bedrijfsactiviteiten duurzamer te maken. Een lokale brede welvaartsmonitor moet inzicht geven in de actuele situatie in de gemeente Rheden. | |
De verantwoordelijk portefeuillehouder is Ronald Ter Hoeven | |
Welk risico of welke risico's staan dit doel in de weg? | |
Conjuncturele ontwikkelingen kunnen ervoor zorgen dat het economisch minder goed gaat. Schaarste van middelen (geld en arbeid) kan ervoor zorgen dat je bepaalde investeringen uitstelt (bijv. verbeteringen op bedrijventerreinen of in winkelgebieden). | |
Beoogde resultaten: | |
In 2023 ligt er een gedragen herinrichtingsplan voor een aantrekkelijker winkelgebied Velp (Hoofdstraat) dat zorgt voor aantrekkelijk gebied | |
Toelichting: Het herinrichtingsplan moet leiden tot een aantrekkelijker (winkel)gebied in Velp (Hoofdstraat) waardoor het gebied aantrekkelijker wordt voor consumenten, andere bezoekers en ondernemers. | |
De ambitie is het aantal bedrijven, passend bij de gemeente Rheden, te laten stijgen | |
Toelichting: De ambitie is het aantal nieuwe bedrijven (start-ups) te laten stijgen met 3,5% t.o.v. 2022 (3900: bron: PWE Gelderland 2022). | |
We stimuleren de verduurzaming van bedrijven | |
Wat willen we bereiken? | |
Het overkoepelende doel blijft Rheden CO2 neutraal in 2040. Het mantra blijft besparen, besparen, besparen, duurzaam opwekken van wat we dan nog nodig hebben en afscheid nemen van aardgas als energiedrager. Een duurzamere economie heeft daarin ook een bijdrage. | |
De verantwoordelijk portefeuillehouder is Ronald Ter Hoeven | |
Welk risico of welke risico's staan dit doel in de weg? | |
Verduurzaming van de bedrijven is een primaire verantwoordelijkheid van de ondernemer. De gemeente zal waar mogelijk het bedrijfsleven ondersteunen. Het risico is aanwezig dat door beperkte capaciteit niet altijd een individuele benadering mogelijk is. Dit proberen wij te ondervangen door gebruik te maken van expertise van bijvoorbeeld de ODRA en door regionale ontwikkelingen op het gebied van duurzaamheid actief te communiceren naar onze lokale ondernemers. | |
Beoogde resultaten: | |
Alle relevante kantoren zijn gecontroleerd op de verplichting van energielabel C per 1 januari 2023 | |
Toelichting: Verduurzaming van kantoorpanden draagt bij aan het landelijke en lokale doel van energiebesparing. Label C is een tussenstap naar het (vooralsnog) einddoel energielabel A. | |
EPBD3 is structureel opgenomen in vth-uitvoeringsprogramma Leefomgeving 2024 | |
Toelichting: De EPBD III (Energy Performance of Buildings Directive) is een Europese richtlijn om efficiënte installaties in de gebouwde omgeving te stimuleren. Zo wordt de energie die in de gebouwde omgeving gebruikt wordt, zo efficiënt mogelijk ingezet en draagt de naleving van de richtlijn bij aan de verduurzaming van de gebouwde omgeving. De richtlijn bevat 3 thema’s: | |
Stimuleringsmogelijkheden via vth voor circulaire bedrijfsvoering voor gemeente helder en vertaald naar activiteiten. | |
Toelichting: Circulaire bedrijfsvoering draagt bij aan klimaatbewust ondernemen en zo aan een duurzame samenleving. Heldere activiteiten geven concrete mogelijkheden te sturen op circulaire bedrijfsvoering. | |
Meer opwek duurzame energie | |
Toelichting: Een bijdrage aan de totaal benodigde duurzame energie om in 2040 al het stroomverbruik op een duurzame wijze te hebben opgewekt. Hiervoor is het streven elk jaar een stijging te zien van de opwek van duurzame energie. | |
Circulaire economie | |
Gemeente Rheden geeft het goede voorbeeld op het gebied van circulair inkopen. | |
Wat willen we bereiken? | |
Het stimuleren van circulariteit binnen de gemeente Rheden. Het gaat hierbij zowel om mogelijkheden bij ontwikkelingen en projecten vanuit de interne organisatie als ook bij het beheer van de openbare ruimte. | |
De verantwoordelijk portefeuillehouder is Dorus Klomberg | |
Welk risico of welke risico's staan dit doel in de weg? | |
Het behalen van het doel vergt een inspanning van ambtelijke organisatie en circulaire economie is één van de belangen is die gewogen wordt in het bestuurlijk afwegingskader. | |
Beoogde resultaten: | |
De interne organisatie is geïnformeerd over het belang/noodzaak van circulair inkopen. | |
Toelichting: Meer bewustwording en het belang van circulair inkopen in de interne organisatie. | |
Ondernemers zijn zich bewust van de kansen op het gebied van circulaire economie | |
Wat willen we bereiken? | |
De bewustwording bij ondernemers over het onderwerp circulaire economie vergroten. | |
De verantwoordelijk portefeuillehouder is Ronald Ter Hoeven | |
Welk risico of welke risico's staan dit doel in de weg? | |
De focus ligt vaak eerder bij de kortere termijn en urgente vraagstukken (denk aan handelen met Corona, stijgende energieprijzen, etc.) dan de langere termijn focus zoals bij circulaire economie. Hierdoor kan het zijn dat de boodschap/bewustwording over circulaire economie minder goed overkomt. | |
Beoogde resultaten: | |
Het begrip circulariteit en de kansen die hierbij behoren zijn onder de aandacht gebracht van alle ondernemersverenigingen. | |
Toelichting: Meer kennis van, en inzicht in, de kansen die zich bij ondernemers voordoen op het gebied van circulariteit. Hierbij zal worden samengewerkt in Triple Helix verband | |
Biodiversiteit, erfgoed en landschap | |
We werken aan het behouden en verbeteren van de biodiversiteit in de gemeente Rheden | |
Wat willen we bereiken? | |
Het biodiversiteitsplan is in juni 2022 vastgesteld en de projecten en maatregelen die zijn opgenomen in de uitvoeringsagenda voor het jaar 2023 gaan we uitvoeren om de biodiversiteit in onze gemeente te behouden, te herstellen en te versterken. | |
De verantwoordelijk portefeuillehouder is Paul Hofman | |
Welk risico of welke risico's staan dit doel in de weg? | |
De krapte op de arbeidsmarkt en het risico dat we de capaciteit voor het realiseren van de uitvoeringsagenda niet kunnen werven. | |
Beoogde resultaten: | |
We ondersteunen initiatieven vanuit de samenleving | |
Toelichting: Wij gaan ideeën en maatregelen uit de samenleving ondersteunen en zoeken actief de samenwerking met partijen en onze inwoners. We vergroten de biodiversiteit in tuinen en openbaar groen en de initiatieven dragen bij aan een sociale, gezonde en gelukkige samenleving. | |
We beheren zo natuurvriendelijk mogelijk, en geven hierin het goede voorbeeld | |
Toelichting: Op ons eigen grondgebied (ca 30% van de gemeente) werken we aan het optimaliseren van de leefomgeving voor flora en fauna door het aanbieden van de zes V’s (voedsel, voortplanting, verbinding, veiligheid, variatie en vocht). | |
Bewustwording, we gaan de zichtbaarheid, bekendheid en het maatschappelijk bewustzijn over biodiversiteit vergroten. | |
Toelichting: We maken, in afstemming met andere disciplines (oa klimaatadaptatie, duurzaamheid) een communicatieplan én we ontwikkelen een interdisciplinair platform, waarmee we inwoners en ondernemers informeren en inspireren. | |
Alle ruimtelijke ontwikkeling leveren een bijdrage aan de biodiversiteit. | |
Toelichting: We willen dat iedere ruimtelijke ontwikkeling een bijdrage gaat leveren aan de biodiversiteit (natuurinclusief bouwen en ontwerpen); | |
Het beheer van het Rozendaalse Veld is gericht op bescherming en versterking van de natuurwaarde | |
Wat willen we bereiken? | |
De Beheervisie Rozendaalse Veld 2019-2029 geeft kaders voor het te voeren beheer en de gebruiksregels voor de komende 10 jaar. | |
De verantwoordelijk portefeuillehouder is Paul Hofman | |
Welk risico of welke risico's staan dit doel in de weg? | |
De verschillende belangen waardoor besluitvorming lang op zich laat wachten. | |
Beoogde resultaten: | |
Revitalisering Beekhuizense bossen | |
Toelichting: VIn de afgelopen jaren is er hard gewerkt aan de revitalisering van het bosareaal. In 2022 is de laatste grote revitaliseringslocatie uit dat traject succesvol omgevormd naar klimaatbestendig bos. In 2023 wordt een bosvak van circa 1 hectare, die nu nog bestaat uit monocultuur fijnspar, omgevormd naar een biodivers aangeplant bosvak met diverse boom en struiksoorten. | |
Het beschermen, versterken en verbinden van het Rhedens landschap. | |
Wat willen we bereiken? | |
Een belangrijk onderdeel van een aantrekkelijke, gezonde en karakteristieke woon- en leefomgeving in onze gemeente is het waardevolle landschap. We zetten ons actief in voor het borgen en doorontwikkelen van onze landschappelijke gebiedskwaliteiten en het (economisch) benutten voor bijvoorbeeld de recreatieve en toeristische beleving van ons buitengebied. | |
De verantwoordelijk portefeuillehouder is Paul Hofman | |
Welk risico of welke risico's staan dit doel in de weg? | |
Bereidheid van eigenaren, financiële middelen en capaciteit. | |
Beoogde resultaten: | |
Wij stellen een landschapsuitvoeringsprogramma op. | |
Toelichting: Voor de realisatie van onze doelstellingen voor het versterken van de landschappelijke verbinding tussen IJssel-Veluwe en dorpen-buitengebied en het herstellen en verder ontwikkelen van een kwalitatief landschap als onderdeel van onze woon en leefomgeving, stellen wij een landschapsuitvoeringsprogramma op (een uitvoeringsproject van de Omgevingsvisie Buitengebied). Met dit programma zullen wij de raad tevens een voorstel doen voor de financiering van dit landschapsprogramma, waarbij ook de mogelijkheid van een landschapsfonds wordt onderzocht. | |
Toename realisatie landschapsprojecten van derden. | |
Toelichting: Meer initiatieven voor ontwikkeling en versterking van het Rhedense landschap door cofinanciering van gemeente. Voor deze cofinanciering is structureel 25k opgenomen in deze programmabegroting. | |
Het erfgoed is in goede staat | |
Wat willen we bereiken? | |
Het cultuurhistorisch erfgoed (archeologie, historische bouwkunst, cultuurhistorisch landschap en immaterieel erfgoed) is van cruciaal belang voor Rheden. Het verschaft de gemeente en de gemeenschap een eigen, unieke identiteit en draagt bij aan zowel het welzijn als de welvaart van de inwoners. Behoud kan echter niet zonder ontwikkeling: erfgoed moet mee kunnen groeien met de tijd wil het zijn bestaansrecht houden. Waar als gevolg daarvan wijzigingen nodig zijn, gebeurt dit altijd met zoveel mogelijk behoud van en respect voor de historische karakteristieken. Om te voorkomen dat erfgoed onbedoeld verloren gaat, zetten we in op het vermeerderen en delen van kennis. We maken de regels voor eigenaren zo gemakkelijk mogelijk en helpen hen met deskundig en onafhankelijk advies. Ook verstrekken we subsidies om een bijdrage te leveren aan eventuele meerkosten. | |
De verantwoordelijk portefeuillehouder is Paul Hofman | |
Welk risico of welke risico's staan dit doel in de weg? | |
De instandhoudingsopgave berust bij de eigenaren van erfgoed. De gemeente kan hen daarbij helpen en ondersteunen en erop toezien dat dit op een goede wijze gebeurt maar blijft van hen afhankelijk. Daarom wordt voortdurend aandacht besteed aan goede communicatie met de eigenaren zodat wij elkaar goed en snel kunnen vinden. Daarnaast is een risico dat ontwikkelingen die (veel) ruimte vragen de instandhouding van (rood én groen) erfgoed bedreigen. Om dat zoveel mogelijk te ondervangen, betrekken we erfgoed in een zo vroeg mogelijk stadium bij planontwikkelingen. | |
Beoogde resultaten: | |
Aanvragen worden tijdig en kundig afgehandeld en bij de uitvoering worden eigenaren deskundig begeleid. | |
Toelichting: Erfgoed dat in goede staat is en blijft, nu en in de toekomst. Gestreefd wordt naar een antwoord op de (onmogelijkheden) van plannen binnen vier weken. | |
We borgen de instandhouding van erfgoed via de Omgevingsvisie. | |
Toelichting: Erfgoedbeleid als integraal onderdeel van de Omgevingsvisie. | |
We reiken jaarlijks een Erfgoedprijs uit. | |
Toelichting: Het Rhedense erfgoed en de mensen die zich daarvoor inspannen in het zonnetje zetten. We doen dat door met ingang van 2023 (als Rheden 450 jaar bestaat) jaarlijks een Erfgoedprijs uit te reiken aan mensen/organisaties die zich hebben onderscheiden ten behoeve de instandhouding van het Rhedense erfgoed. | |
We gaan aanwezig erfgoed uit 1573 onder de aandacht brengen in het kader van Rheden 450 jaar. | |
Toelichting: Aandacht voor het oudste erfgoed van Rheden in het jubileumjaar 2023. | |
We zetten erfgoed in voor het behalen van gemeentebrede doelen. | |
Wat willen we bereiken? | |
Erfgoed is naast landschap de belangrijkste drager van onze ruimtelijke kwaliteit en identiteit. Het draagt bij aan Rheden als fijne gemeente om te wonen, werken en recreëren. Het is daarmee een belangrijk vertrekpunt voor ruimtelijke ontwikkelingen en een inspiratiebron voor de toekomst. Ook is erfgoed een bewezen belangrijke vestigingsfactor en draagt het -mits in goede staat- bij aan een goed economisch klimaat. Het biedt ook een beschermde (werk)plek voor wie dat nodig heeft via bijvoorbeeld de landgoedcoöperatie Veluwezoom. Het zijn enkele facetten die inspiratie bieden voor erfgoed als katalysator en (hulp)-motor voor het bereiken van onze gemeentebrede doelen. We zetten daarbij de komende tijd vooral in op het behalen van onze klimaatdoelen, leefbare wijken voor de toekomst en fijne plekken om te ontspannen voor inwoners en toeristen. | |
De verantwoordelijk portefeuillehouder is Paul Hofman | |
Welk risico of welke risico's staan dit doel in de weg? | |
Een optimale vervulling van deze rol van erfgoed werkt alleen bij een integrale aanpak. | |
Beoogde resultaten: | |
We adviseren 40 monumenteneigenaren over de verduurzaming van hun pand. | |
Toelichting: Verduurzaamde monumenten als bijdrage aan een klimaatneutrale samenleving. | |
Jaarlijks wordt minimaal één cultuurhistorische analyse opgesteld als onderlegger voor de integrale wijkaanpak. | |
Toelichting: Leefbare, karakteristieke, groen en duurzame wijken waar de inwoners zich verbonden voelen met de wijk en elkaar. | |
We voeren samen met de vijf andere Veluwezoomgemeenten het Cultuur- en Erfgoedpact Veluwezoom vol Verhalen uit. [kopie] | |
Toelichting: De ontsluiting van meer belevingsplekken gerelateerd aan de landgoederen en buitenplaatsen langs de Veluwezoom, en daarmee tevens meer spreiding van toeristen en recreanten. | |
We ondersteunen de initiatiefgroep in Ellecom bij de organisatie van twee kennisbijeenkomsten over de verduurzaming van historische panden. | |
Toelichting: We ondersteunen de initiatiefgroep in Ellecom bij de organisatie van twee kennisbijeenkomsten over de verduurzaming van historische panden. | |
We ontsluiten erfgoedinformatie voor iedereen. | |
Wat willen we bereiken? | |
De Omgevingswet verplicht ons om onze informatievoorziening zodanig te organiseren dat dit een gelijke informatiepositie geeft aan iedereen, gemeente, inwoners en andere geïnteresseerden en belanghebbenden. Daarom richten we een database in waarin alle erfgoedinformatie -na screening- wordt opgenomen zodat deze kan worden ontsloten via o.a. de website Rheden op de Kaart. Doel 3 is voorwaardenscheppend voor doel 1 en 2. | |
De verantwoordelijk portefeuillehouder is Paul Hofman | |
Welk risico of welke risico's staan dit doel in de weg? | |
We werken deels samen met de vrijwilligers van Rheden op de Kaart. Dat is een goede, constructieve en budgettair ook gunstige samenwerking, maar bij het maken en halen van planningen moet daar wel rekening mee worden gehouden. | |
Beoogde resultaten: | |
Een integrale gebiedsatlas (inclusief gebiedsgenese). | |
Toelichting: Een integrale onderlegger voor de omgevingsvisie waarin alle informatie staat over de ondergrond, het landschap, erfgoed, occupatie en natuurlijke systemen door de eeuwen heen. Hiermee maken we inzichtelijk wat functies en ingrepen in een gebied of op een locatie kunnen betekenen voor bepaalde omgevingskwalliteiten. | |
We hebben alle beschermde monumenten na screening ingevoerd in de digitale database | |
Toelichting: Een betrouwbare database die conform de eisen van de Omgevingswet voor iedereen raadpleegbaar is en voor o.a. wetenschappelijke- en beleidsdoelen doorzoekbaar is op diverse criteria. | |
We ontsluiten in 2023 -450 jaar Rheden- bij wijze van pilot één archeologische vindplaats via virtual reality. | |
Toelichting: Inzicht in de mogelijkheden om archeologie voor een breder publiek te ontsluiten met een concrete aanpak om dit uit te rollen als resultaat. | |
Samen met Stichting Rheden op de Kaart ontsluiten we 1.000 Points of Interests via een vernieuwde website | |
Toelichting: Een betrouwbare website die voor iedereen op diverse kennis- en interesseniveau ’s raadpleegbaar is. | |
We actualiseren de archeologische waardenkaart. | |
Toelichting: De meest actuele stand van zaken van ons archeologisch bodemarchief zodat dit kan worden meegenomen in Omgevingsvisie en -plan en voor iedereen raadpleegbaar is. | |
Inrichting en beheer openbare ruimte | |
We vervangen/herinrichten de openbare ruimte als object aan het einde is van zijn levensduur is, of er sprake is van gewijzigde inrichting en/of functie | |
Wat willen we bereiken? | |
In de basis zien wij beheer als het bieden van een functionele en duurzame openbare ruimte die: | |
De verantwoordelijk portefeuillehouder is Dorus Klomberg | |
Welk risico of welke risico's staan dit doel in de weg? | |
De vraag naar uitvoerend personeel, bouwmaterialen en grondstoffen stijgt, waardoor we verwachten dat de prijzen verder door stijgen. In 2023 is de prognose dat de prijzen verder gaan stijgen. In de begroting van 2023 is er rekening gehouden met een stijging van 3% op groen en 10% op wegen. Wanneer de stijging groter of lager is kan dat leiden tot bijstelling van de beschikbare budgetten voor het beheer en herinrichting van de openbare ruimte. Daarnaast kan er bij leveringen vertraging ontstaan, welke een langere doorlooptijd tot gevolg kunnen hebben. | |
Beoogde resultaten: | |
In alle projecten en het beheer passen we een integrale aanpak toe en nemen expliciet klimaatadaptieve maatregelen mee | |
Toelichting: De initiatieven leveren een bijdrage om de leefomgeving klimaatadaptief en waterrobuust in te richten. Met het effect het verminderen van het risico op wateroverlast (meekoppelkans hitte- en droogtestress). | |
Voor de herinrichting en vervanging binnen de openbare ruimte worden de verschillende planningen van water en riolering (WTPO), wegen, groen, spelen, verkeersveiligheid, woningbouw, geprioriteerd | |
Toelichting: Bij de vervanging/herinrichting gaat het hierbij dus om een integrale aanpak van de hele omgeving: met wegen, groen, openbare verlichting. Het aanbrengen van extra riolering, waterberging, infiltratieriolen of hemelwaterriolen is vaak onderdeel van deze integrale projecten. Bij een dergelijke ingrijpende aanpak is het relatief gemakkelijk om ook andere wensen mee te nemen in het project. Denk dan aan het realiseren van meer groen, een wadi, een fietsstraat, het verplaatsen van parkeerplaatsen en dergelijke, of een andere uitstraling: de ruimte wordt immers toch opnieuw ontworpen en krijgt nieuw materiaal. Daarbij kijken we naar de mogelijkheden om zoveel als mogelijk te kiezen voor duurzame materialen en oplossingen. We kiezen voor deze strategie: | |
In het beheer en inrichting van de openbare ruimte geven we mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt of inwoners met inkomensondersteuning de mogelijkheid om werkervaring op te doen | |
Wat willen we bereiken? | |
De werkzaamheden in de openbare ruimte en bij Buurtbeheer dragen hieraan bij. Dit leidt tot duurzame uitstroom en het verbeteren van hun toekomstperspectief. | |
De verantwoordelijk portefeuillehouder is Dorus Klomberg | |
Welk risico of welke risico's staan dit doel in de weg? | |
Onvoldoende aanbod van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt of inwoners met inkomensondersteuning. | |
Beoogde resultaten: | |
Bij de werkzaamheden in de openbare ruimte leiden we mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt of inwoners met inkomensondersteuning op naar werk, door ze een plek te bieden waar zij in een veilige omgeving werkervaring op kunnen doen | |
Toelichting: We bieden aan minimaal 12 inwoners bij Buurtbeheer de mogelijkheid om naar vermogen te participeren in de samenleving en zoveel mogelijk in eigen onderhoud te voorzien. | |
We werken aan het zoveel mogelijk beperken en voorkomen van wateroverlast, hitte- en droogtestress | |
Wat willen we bereiken? | |
We nemen klimaatadaptieve maatregelen in de openbare ruimte om de leefomgeving klimaatbestendig en waterrobuust in te richten. De watergerelateerde maatregelen zijn uit het Watertakenplan 2023-2027 gedekt. Specifieke hittemaatregelen, om onder andere uitvoering te geven aan de 3-30-300 vuistregel, dienen als aparte investering in de begroting opgenomen te worden. | |
De verantwoordelijk portefeuillehouder is Dorus Klomberg | |
Welk risico of welke risico's staan dit doel in de weg? | |
Om sec. hitte-maatregelen te kunnen nemen, dient budget (200.000,-) beschikbaar gesteld te worden. | |
Beoogde resultaten: | |
In 2023 verminderen we het % asfalt in de openbare ruimte ten opzichte van 2022 | |
Toelichting: Op warme dagen kan de gevoelstemperatuur door (veel) steen en asfalt op sommige plekken erg hoog worden. De temperatuur van asfalt ligt hoog: deze kan op warme dagen de vijftig graden passeren. Dit komt door de zwarte kleur; de bitumen (absorberen van het zonlicht). Een afname van oppervlak aan asfalt (donkere kleur) en omvorming naar bijvoorbeeld elementverharding (lichtere kleur), draagt bij om het risico op hittestress te beperken. Wanneer asfalt omgevormd wordt naar elementverharding is er minder opwarming en afgifte van warmte. Daarnaast kan hemelwater direct in de bodem zakken door de aanwezigheid van voegen tussen de stenen. Dit beperkt het risico op droogtestress en draagt bij aan een vitale(re) bodem. | |
In 2023 verminderen we in projecten de m2 verhard oppervlak met gemiddeld 10% | |
Toelichting: Bij het beheer, onderhoud en herinrichting van de openbare ruimte vormen we in het kader van klimaatadaptatie gemiddeld 10% verharding om naar groen. | |
Kinderen en jongeren in de gemeente Rheden spelen volop buiten. Daarvoor zijn er voldoende, uitdagende en gevarieerde speelplekken in de openbare ruimte. | |
Wat willen we bereiken? | |
Buitenspelen lijkt heel gewoon, maar is heel belangrijk voor de ontwikkeling van kinderen. Er is veel bewijs voor de effecten van buitenspelen op de fysieke, motorische, sociaal-emotionele en cognitieve ontwikkeling van kinderen. Buitenspelen draagt ook bij aan een sterke, betrokken wijk. Een buurt waar kinderen en jongeren vrij buiten kunnen spelen, waar zij gezelligheid brengen, is daardoor meer in trek. Naast spelen wordt er ook een bijdrage geleverd aan beweging, gezondheid en de leefbaarheid van de wijken. | |
De verantwoordelijk portefeuillehouder is Dorus Klomberg | |
Welk risico of welke risico's staan dit doel in de weg? | |
Dat ondanks al onze inspanningen en ambitie toch minder kinderen buitenspelen. | |
Beoogde resultaten: | |
We willen dat kinderen vaker en langer buiten spelen. | |
Toelichting: 1. Uitvoeren van een actieplan om kinderen en jongeren te stimuleren om buiten te spelen. Het actieplan gaat over acties buiten het aanleggen en herinrichten van fysieke speelplekken. | |
In het beheer en de inrichting van de openbare ruimte betrekken we onze inwoners | |
Wat willen we bereiken? | |
Bij het beheer en de inrichting van hun openbare ruimte, informeren we onze inwoners over de mate van participatie. | |
De verantwoordelijk portefeuillehouder is Dorus Klomberg | |
Welk risico of welke risico's staan dit doel in de weg? | |
Geen gemeenschappelijk belang, verdeeldheid in de buurt; | |
Beoogde resultaten: | |
Betrokken inwoners die een bijdrage leveren aan hun invulling van de woon en leefomgeving door opruimen van zwerfafval en adoptie van groen, afvalbakken en plantsoenbanken | |
Toelichting: De groenadoptie wordt in 2023 uitgebreid met 5%, van 30.000 m2 naar ruim 31.500 m2; | |
Van de "Ik Buurt Mee" bewonersinitiatieven worden er 30% gerealiseerd binnen groen, spelen en wegmeubilair | |
Toelichting: Bewoners kunnen met middel van de € 7,50 waardebon samen met de buurt initiatieven realiseren | |
Right to Challenge | |
Toelichting: Inwoners kunnen ons ‘uitdagen’ en met een alternatief plan of voorstel komen voor het beheer en onderhoud. In 2023 realiseren we tenminste1 initiatief | |
We ondersteunen Operatie Steenbreek en initiatieven derden | |
Wat willen we bereiken? | |
De gemeente ondersteunt en faciliteert bewonersinitiatieven waarbij meerdere huishoudens in een straat (of buurt) de tuin vergroenen, hemelwater afkoppelen of een groen dak realiseren. | |
De verantwoordelijk portefeuillehouder is Dorus Klomberg | |
Welk risico of welke risico's staan dit doel in de weg? | |
Krapte arbeidsmarkt en onvoldoende capaciteit om dit te begeleiden | |
Beoogde resultaten: | |
In 2023 heeft de gemeente circa 6 tot 8 aanvragen van inwoners i.k.v. Operatie Steenbreek gefaciliteerd | |
Toelichting: Inwoners koppelen hemelwater af op eigen terrein of verwijderen verharding en voegen groen toe. | |
In 2023 hebben we 3 initiatieven voor een klimaatbestendige inrichting van de leefomgeving ondersteund. | |
Toelichting: De initiatieven leveren een bijdrage om de leefomgeving klimaatadaptief en waterrobuust in te richten. Het betreffen maatregelen/locaties die niet opgenomen zijn in het uitvoeringsprogramma van het Watertakenplan Olburgen 2023-2027, maar wel een effect hebben op het verminderen van het risico op wateroverlast (meekoppelkans hitte- en droogtestress). | |
De gemeente Rheden streeft met haar openbare verlichting veiligheid voor haar inwoners na. Op het gebied van duurzaamheid wil zij verder stappen zetten, door te investeren in energiebesparende LED-armaturen met dimmodules | |
Wat willen we bereiken? | |
Verlichting helpt het menselijk oog om de omgeving waar te nemen. Openbare verlichting moet zaken bij donkerte zichtbaar maken die voor een veilig en doelmatig gebruik van de openbare ruimte van belang zijn. Het doel van openbare verlichting is om optimaal bij te dragen aan de verkeersveiligheid, de sociale veiligheid en de leefbaarheid van de openbare ruimte. Belangrijke randvoorwaarden daarbij zijn: doelmatig en efficiënt beheer, een zo laag mogelijk energieverbruik, het toepassen van duurzame oplossingen en borging van een veilige en goed functionerende installatie. Dit alles tegen verantwoorde kosten. | |
De verantwoordelijk portefeuillehouder is Dorus Klomberg | |
Welk risico of welke risico's staan dit doel in de weg? | |
De vraag naar uitvoerend personeel, bouwmaterialen en grondstoffen stijgt, waardoor we verwachten dat de prijzen verder door stijgen; | |
Beoogde resultaten: | |
De gemeente gaat door met het verdere verlaging van het energieverbruik van de OVL. | |
Toelichting: In 2023 is circa 75 % van de gemeente Rheden in duurzame energiebesparende verlichting ten opzichte van 71 % in 2022. In 2031 is 100% voorzien van duurzame energiebesparende verlichting. | |
We stellen een lokale klimaatadaptatiestrategie (LAS) op | |
Wat willen we bereiken? | |
In 2023 starten we met een integraal en inhoudelijk proces om een lokale klimaatadaptatiestrategie (LAS) op te stellen, conform de ambities uit het Deltaplan Ruimtelijke Adaptatie (DRPA). In de afgelopen jaren is gewerkt aan de inventarisatie en analyse (waaronder de stresstest-kaarten hitte en wateroverlast). De lokale klimaatadaptatiestrategie is bedoeld om de vertaalslag te maken naar beleid en uitvoering. Gezamenlijk worden ambities en speerpunten geformuleerd, van waaruit een uitvoeringsagenda klimaatadaptatie wordt opgesteld. | |
De verantwoordelijk portefeuillehouder is Dorus Klomberg | |
Welk risico of welke risico's staan dit doel in de weg? | |
Mate van participatie kan de duur van het (inhoudelijke) proces beïnvloeden. | |
Beoogde resultaten: | |
In 2023 wordt het inhoudelijke proces gestart om de LAS op te stellen | |
Toelichting: Integraal en gedragen strategie die een duidelijke lijn voor de middellange termijn op het vlak van klimaatadaptatie weergeeft | |
We beheren en onderhouden de openbare ruimte en zorgen voor een duurzame, schone, hele en veilige woon-, werk- en leefomgeving | |
Wat willen we bereiken? | |
We beheren de openbare ruimte volgens de in 2021 vastgestelde beheerplannen, waarbij de CROW kwaliteitsniveaus in de verschillende gebieden zijn afgestemd op de beschikbare middelen. Met het beheer van de openbare ruimte dragen we bij aan meer doelstellingen vanuit de andere beleidsterreinen, zoals bv. biodiversiteit, klimaatadaptatie, toegankelijkheid, gezondheid, bewegen en spelen. | |
De verantwoordelijk portefeuillehouder is Dorus Klomberg | |
Welk risico of welke risico's staan dit doel in de weg? | |
De vraag naar uitvoerend personeel, bouwmaterialen en grondstoffen stijgt, waardoor we verwachten dat de prijzen verder door stijgen. In 2023 is de prognose dat de prijzen verder gaan stijgen. In de begroting van 2023 is er rekening gehouden met een stijging van 3% op groen en 10% op wegen. Wanneer de stijging groter of lager is kan dat leiden tot bijstelling van de beschikbare budgetten voor het beheer en herinrichting van de openbare ruimte. Daarnaast kan er bij leveringen vertraging ontstaan, welke een langere doorlooptijd tot gevolg kunnen hebben. | |
Beoogde resultaten: | |
Het beheer en onderhoud richt zich op het minimaal veilig en functioneel houden van de openbare ruimte. We onderhouden bijna de hele openbare ruimte op minimaal een CROW-niveau B (basis). Wegen op minimaal CROW-niveau C (laag) | |
Toelichting: De openbare ruimte voldoet aan de afgesproken kwaliteitsniveaus en we beperken hiermee kapitaalvernietiging. | |
We zorgen voor schoon water in het kader van goed, toekomstbestendig stedelijk waterbeheer | |
Wat willen we bereiken? | |
De afvalwaterketen moet bijdragen aan een goede, schone en prettige werk- en leefomgeving met als belangrijkste doel de volksgezondheid. | |
De verantwoordelijk portefeuillehouder is Dorus Klomberg | |
Welk risico of welke risico's staan dit doel in de weg? | |
Het klimaat heeft grote invloed op het water- en rioolbeheer en op de inrichting en het beheer van de openbare ruimte. | |
Beoogde resultaten: | |
In 2023 wordt 1500 m1 gescheiden stelsel gerealiseerd | |
Toelichting: Door aanleg van gescheiden stelsels wordt vuil water van hemelwater gescheiden. Door hemelwater af te koppelen, lokaal te infiltreren en/of te bergen wordt deze lokaal opgenomen in de bodem. Het risico op overbelasting van het rioolsysteem, wateroverlast (op straat) en droogtestress wordt hiervoor verminderd. Daarnaast hoeft minder water getransporteerd te worden naar de RWZI. | |
Mobiliteit en infra | |
We bouwen aan een verkeersveilige, bereikbare en op een duurzame mobiliteit ingerichte woon-, werk- en leefomgeving | |
Wat willen we bereiken? | |
Dit thema gaat over de fysieke omgeving en mobiliteit. Hoofddoel is dat we zorgen voor versterking van onze veilige, bereikbare en schone woon-, werk- en leefomgeving. Bij het beheer, onderhoud en de aanleg van nieuwe infrastructuur zijn natuurwaarden en klimaataanpak steeds prominenter in beeld. | |
De verantwoordelijk portefeuillehouder is Gea Hofstede | |
Welk risico of welke risico's staan dit doel in de weg? | |
Subsidieverwerving, prijswerking in grondstoffen en materialen, capaciteit in de projectketen, inperking/stopzetting van veerpontdiensten. | |
Beoogde resultaten: | |
Een actuele visie op (duurzame) mobiliteit | |
Toelichting: We stimuleren het fietsgebruik en andere vormen van slimme en duurzame vormen van mobiliteit. In 2023 volgt in een mobiliteitsvisie een uitwerking hiervan. | |
We vergroten de laadinfrastructuur voor motorvoertuigen | |
Toelichting: Eind 2022 staan er in totaal 70 openbare laadpalen in de gemeente Rheden. | |
Bevorderen van de verkeersveiligheid in de wijken en waar mogelijk in de bebouwde kom 30km zones instellen | |
Toelichting: Wij willen de verkeersveiligheid in de wijken, en met prioriteit bij scholen, vergroten. Wij willen buurten |