Paragrafen

F. Verbonden Partijen

Het openbaar belang dat door de verbonden partij wordt behartigd

De gemeente Rheden heeft in 2017 een groot deel van haar bedrijfsvoeringstaken ondergebracht in De Connectie. In de bedrijfsvoering organisatie De Connectie werken de gemeenten Arnhem, Renkum en Rheden samen op het gebied van bedrijfsvoering.

Zeggenschap

De gemeente Rheden wordt in het bestuur vertegenwoordigd door de portefeuillehouder bedrijfsvoering.

Programmadoelstelling

De Connectie draagt bij aan de doelen benoemd in Paragraaf E. Bedrijfsvoering.

De beleidsvoornemens

Met de samenwerking beogen we de kwaliteit van de (digitale) dienstverlening op niveau te houden, kosten te reduceren (leveren van meer kwaliteit en/of, op termijn, lagere kosten), kwetsbaarheid te verkleinen (bieden van continuïteit) en kansen te bieden aan medewerkers (vergroten van de aantrekkelijkheid voor medewerkers op een op termijn schaarse arbeidsmarkt). Deze 4 K's zijn ondertussen aangevuld met een vijfde K, de K van klanten. Hiermee wordt expliciet het belang van een goede samenwerking met de gemeenten en andere afnemers en de klantgerichte dienstverlening binnen die samenwerking benadrukt. 
De Connectie heeft zich de in de afgelopen jaren ontwikkeld tot een volwaardige uitvoeringsorganisatie die de bedrijfsvoering van de gemeente ondersteund. Daarbij zijn goede stappen gezet, enkele voorbeelden die de Governance raken: De Bestuurlijke Planning en Controle Cyclus van de 3 gemeentes en de Connectie zijn beter op elkaar afgestemd, we werken nauw samen op het gebied van Informatiebeveiliging volgens de BIO en IT architectuur heeft het AMM volwassenheidsniveau 2 bereikt.

De keerwijze is dat de bijdrage voor de Gemeenten stijgen en het moeilijk is dit inpasbaar te maken in de Gemeentelijke begrotingen. We merken dat in de samenwerking verbeteringen mogelijk zijn en dat het goed is om gezamenlijk een blik vooruit te werpen waar De Connectie heen moet groeien. Het bestuur heeft de Directeur in eind 2021 de opdracht gegeven om voorstellen te doen om de Governance te verbeteren, het ambitieniveau vast te stellen en de Financiën beter beheersbaar te maken. In 2022 is op grond van deze verkenning een heroriëntatie gestart, die zijn vervolg krijgt in 2023. Daarbij zullen er nieuwe afspraken worden gemaakt over de invulling van de opdrachtgever-opdrachtnemer relatie en zal worden overgeschat op een kostprijsmodel voor een transparante en eerlijke verdeling van de kosten over de 3 partners.

Financiële informatie

Tabel: Financieel overzicht

Financieel overzicht

(x € 1.000)

Jaar

Eigen Vermogen

Vreemd Vermogen

Resultaat

Bijdrage van gemeente

Bijdrage aan gemeente

2020 JR

135

34.569

-896

7.206

0

2021 JR

58

36.362

76

7.364

0

2022 BEGR

-78

34.680

-21

7.170

0

2023 BEGR

-153

33.047

0

7.877

0

Risico’s

Er zijn in het kader van het opbouwen van een robuuste uitvoeringsorganisatie is een aantal risico’s en beheersmaatregelen in kaart gebracht. Daarbij is een onderscheid gemaakt in bedrijfsrisico’s (zoals te hoge ambitie), transformatierisico’s (zoals onvoldoende bestuurlijke en ambtelijke daadkracht) en inhoudelijke risico’s (zoals onjuist inschattingen van efficiency- en schaalvoordelen).

In de programmabegroting 2022 lag het zwaartepunt aan risico's nog op de programma's 1Connect en 2Connect. Beide programma's zijn gericht op een gemeenschappelijk ICT omgeving. Op moment van schrijven is de verwachting dat deze programma's eind 2022 zijn opgeleverd. Daarmee zullen deze programma's voor 2023 geen risico's opleveren.

Het risico van tijdigheid van de (door)-ontwikkeling van de ICT omgeving voor onze eigen ambities blijft aanwezig. De maatregel hierop is om tussen verscheidene expertises en op diverse niveaus intensief af te stemmen. Dit stelt ons onderling in staat om prioriteiten op elkaar af te stemmen. Een ander financieel risico is de invoering van het kostprijsmodel wat zal leiden tot een nieuwe kostenverdeling tussen de 3 deelnemende gemeenten. Op korte termijn kan dit mogelijk een hogere bijdrage opleveren. Op langere termijn stelt deze nieuwe rekensystematiek ons in staat om beter invloed uit te oefenen op de gemeenschappelijke uitgaven.

De belangrijkste financiële risico's zoals aangedragen door de Connectie zijn:

  • Toenemende dreiging op het gebied van Informatieveiligheid en privacy.
  • Door het ontbreken van een goed functionerende governance en onvoldoende aansluiting met de beleidscyclus van de gemeenten komt de opgave van De Connectie onder druk te staan.
  • Het afschalen/ ontvlechten van dienstverlening aan derden leidt tot een volumeafname bij De Connectie.
  • Achterstanden in de kwaliteit van de overgekomen dienstverlening.
  • Kansen om te harmoniseren en te standaardiseren blijven onbenut, waarmee besparingspotentieel wordt misgelopen.

Voor de volledige lijst met financiële risico's verwijzen we u graag naar de Meerjarenprogrammabegroting 2023-2026 van de Connectie. Zoals ook hiervoor aangegeven is de bestuursopdracht en de implementatie van de resultaten bedoeld om een aantal van de genoemde risico’s weg te nemen.

Deze pagina is gebouwd op 10/28/2022 14:55:03 met de export van 10/28/2022 14:50:03