Weerstandscapaciteit
De weerstandscapaciteit kan op verschillende manieren worden bepaald. Feitelijk komen alle budgetten, ook vrije reserves of bestemmingsreserves waarvan de bestemming nog gewijzigd kan worden, in aanmerking voor de bepaling van de weerstandscapaciteit. Om praktische redenen worden in deze paragraaf alleen de (nog) niet geoormerkte budgetten meegenomen voor de bepaling van de weerstandscapaciteit, deze ziet er daarmee als volgt uit:
Tabel: Beschikbare weerstandscapaciteit
Dekkingen | Omvang |
---|---|
Risicoreserve (stand PB 2023 01012023) | € 3.293.210 |
Algemene reserve (stand PB 2023 01012023) | € 8.781.249 |
Resultaat 2022 (Q2-rapportage 2022) | € 2.053.000 |
Incidentele begrotingsruimte | € 45.000 |
Totale weerstandscapaciteit | € 14.172.459 |
Algemene reserve
De algemene reserve is meegeteld omdat hierop geen nadere verplichtingen rusten. Die verplichtingen zijn afgedekt via de bestemmingsreserve "te besteden gemeentelijke budgetten" en de overige bestemmingsreserves. Om die reden komt ook de (vrij te besteden) algemene reserve in aanmerking voor de berekening van de weerstandscapaciteit.
Onbenutte belastingcapaciteit
Bestaand beleid is dat er bij afval en riool al naar 100% kostendekkendheid wordt gestreefd. Ten aanzien van de onbenutte belastingcapaciteit gaat het dan vooral over de OZB. Hiervoor geldt als huidig uitgangspunt dat maximaal de inflatiecorrectie wordt gehanteerd. Om die redenen wordt de onbenutte belastingcapaciteit bij de berekening van de weerstandscapaciteit buiten beschouwing gelaten omdat deze door dat uitgangspunt momenteel feitelijk niet aanwezig is.
Voor de hoogte van de OZB geldt overigens ook geen voorgeschreven norm, behalve bij een eventuele “artikel 12-aanvraag”, dan geldt een normtarief voor de OZB als één van de toelatingseisen. In dat geval dient een gemeente minimaal 20% meer OZB te heffen dan het landelijk gemiddelde. Op basis van die norm bedraagt de onbenutte belastingcapaciteit voor de gemeente Rheden afgerond € 3 miljoen.
Weerstandsvermogen
Het weerstandsvermogen is de mate waarin de gemeente in staat is om de gevolgen van risico's op te vangen. Het weerstandsvermogen is de verhouding tussen de weerstandscapaciteit en het risicoprofiel. Het weerstandsvermogen wordt uitgedrukt in de weerstandsratio.
Tabel: Weerstandsratio
Weerstandsratio | Begroting 2023 |
---|---|
Totale weerstandscapaciteit | € 14.172.459 |
Risicoprofiel | € 6.350.000 |
Weerstandsratio | 2,2 |
Voor een nadere duiding van de ratio kan onderstaande normtabel worden gehanteerd.
Tabel: specificatie weerstandsratio
Weerstandsratio | Betekenis |
---|---|
> 2,0 | Uitstekend |
1,4 - 2,0 | Ruim voldoende |
1,0 - 1,4 | Voldoende |
0,8 - 1,0 | Matig |
0,6 - 0,8 | Onvoldoende |
< 0,6 | Ruim onvoldoende |
Conclusie
Ten opzichte van de jaarrekening 2021 (laatste actualisatie) zijn zowel het risicoprofiel als de weerstandscapaciteit toegenomen. De weerstandsratio is licht gedaald ten opzichte van de jaarrekening 2021, namelijk van 2,3 naar 2,2.
Hoewel deze score op basis van bovenstaand normtabel als 'uitstekend' kan worden gekwalificeerd, is deze waardering onvoldoende om ook de solvabiliteit al op het gewenste niveau te brengen. Van belang daarvoor blijft dat we de komende jaren rekeningoverschotten creëren en daarmee onze algemene reserve (lees weerstandscapaciteit) kunnen verhogen.